Понеділок, 06.05.2024, 22:37
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Всі статті | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Методичні статті [7]
Пошук
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
Путильський Районний ввіділ освіти
Селятинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Сайт вчителя Рогозняк Валентини Танасіївни
Головна » Статті » Методичні статті

Завдання вчителя етики у налагоджені взаємодії школи та сім’ї в процесі етичного виховання дітей
В умовах сучасного суспільства, коли ламаються певні системи поглядів,здійснюється переоцінка цінностей,в тому числі і духовних,постає «вічна» проблема гуманізації людини і суспільства. Часткове вирішення цієї проблеми можливе через пізнання основних категорій етики,принципів, правил, вимог,які регулюють суспільні відносини,спрямовуючи особистість на досягнення власного і суспільного.
Виховання особистості,культурної,вихованої,гуманної розпочинається в сім’ї, продовжується в освітніх закладах: дошкільний навчальний заклад,школа,училище,університет тощо. Основна ланка виховання ,коли формується характер ,світогляд припадає на шкільний період. Одним із важливих важелів виховання є предмет етики, який викладається в 5 і 6 класах.
Мета і завдання програмового матеріалу уроків етики тісно переплітається із виховним процесом в школі. Тому вчитель етики співпрацює із класними керівниками. Відвідує заходи, які проводяться з класним колективом,батьківські збори, проводить хвилини етикету,тижні етики. Одним із найрезультативніших видів  співпраці – участь в проведенні батьківських зборів, де розглядаються питання навчання та виховання дітей, враховуючи їх вікові особливості.
Цікавою формою співпраці вчителя етики і класного керівника є спільне проведення батьківських зборів у формі тренінговихзанять. Заняття проводиться впродовж 1,5 години.Хочу поділитися досвідом проведення такого заняття.

Тема:«Підвищення компетентності батьків з питань виховання дітей»
Мета:Поповнювати знання батьків з питань компетентності у вирішенні різних ситуацій спілкування з дитиною,розвивати партнерські взаємини з дітьми. Допомогти батькам встановлювати гуманно особистісні взаємини з дітьми  в родині.
Обладнання:плакат А4 з назвою «Наш сад», ножиці, стікери, маркери,
фломастери,таблички зі словами «Згоден», «Не згоден», «Не знаю»,магнітофон, записи тихої мелодійної музики.
1. Вступ. Повідомлення теми і мети тренінгового заняття
2. Привітання. Вправа «Знайомство. Ім’я  і продовжити речення «Ми з дитиною найкраще разом робимо...»
3. Правила роботи.
4.Вправа очікування «Наш сад» (10 хв).
Мета: мотивувати батьків до активної участі в роботі тренінгового заняття,
сприяти зацікавленості та відповідальному ставленню.
Обладнання: плакат А4 з назвою «Наш сад», ножиці, стікери, маркери,
фломастери.
Хід вправи: педагог-тренер пропонує батькам упродовж 3 хвилин визначитися з тим, що вони хотіли б побачити в своєму саду (квітку, рослину, фрукти, ягоди, траву тощо), намалювати це на стікері або на плакаті й написати, що треба зробити, для того щоб задумане справді росло в саду. Далі кожен учасник презентує групі свій доробок і причіпляє його на загальний плакат. Висновок тренера: для того щоб у нас утворився такий прекрасний сад, ми маємо... (узагальнює всі пропозиції учасників). А хіба наші діти не потребують такої ж уваги, терпіння й догляду, щоб вирости і повноцінно розквітнути? Сьогодні ми якраз і розглядаємо умови ефективного виховання, стилі батьківської поведінки, взаємини батьків і дітей.
5. Вправа «Родинна абетка» (10 хв).
Мета; підвищити рівень поінформованості учасників щодо проблеми. Обладнання: таблиця «Родинна абетка» (намальована на аркуші А1 або на класній дошці).
Хід вправи: педагог-тренер пропонує учасникам у довільному режимі назвати свої асоціації до слова «родина», які в них з'являться. Всі асоціації учасники
Літера слова    Асоціації учасників
Р Радість...
О Одруження...
Д Дитина...
И Іграшки...
Н Насіння...
А Активність...   
По завершенні вправи педагог-тренер узагальнює асоціативний ряд; «Отже, для нашої групи родина – це... (перелік з таблиці). Але найголовніше для родини – продовження роду, тобто наші діти. Наступна вправа присвячена роботі щодо їх більшого розуміння».
6. Інформаційне повідомлення «Сім кроків до успіху. Виховання дітей».(15хв.)(додаток)
7.Вправа «Голосування ногами» (15 хв).
Мета: сприяти підвищенню рівня батьківської компетентності й розвитку партнерських взаємин із дітьми
Обладнання: таблички зі словами «Згоден», «Не згоден», «Не знаю», закріплені в різних кутках кімнати.
Хід вправи: педагог-тренер зачитує твердження, а учасники повинні вибрати для. себе варіант: «ні», «так» або «не знаю» – і стати у відповідний куток (в кутках попередньо розвішують написи: «Згоден», «Не згоден», «Не знаю»). Після кожного твердження відбувається обговорення, чому обрано саме такий варіант відповіді. Твердження:
• Сучасні діти – зіпсовані. Раніше діти не мали такого гарного життя.
• Ми маємо самі вирішувати за дітей, а не слухати їх.
• Думка дитини є так само важливою, як і думка дорослої людини.
• Хлопці повинні отримувати крашу освіту, ніж дівчата, оскільки вони довше працюватимуть та зароблятимуть кошти на утримання родини.
• Дітей слід виховувати під наглядом родини.
• Діти ніколи не брешуть щодо насильства, яке над ними чинили.
• Діти завжди повинні робити те, що їм скажуть дорослі.
• Діти не повинні бути тягарем для своєї родини, а відтак вони мають ставати самостійними якомога раніше.
• Діти мають доглядати за молодшими братами/ сестрами, коли батьки на роботі.
• Важливіше отримати практичні навички й піти працювати,ніж ходити до школи.
• Батьки мають право покарати дитину на свій розсуд.
• Позбавляючи дітей чогось, ми спонукаємо їх зрозуміти ціну речей. » Дитина сама винна в тому, що її права порушують.
8. Вправа «Поринь у дитинство»(10хв)
Пропонується батькам уявити, що їм по 10 років і треба згадати які проблеми, які інтереси були у дитинстві і записати на листках.
9. Вправа «Поглянь на світ очима дитини» (15 хв).
Мета: визначити ставлення учасників до поведінки дорослих під час спілкування з дітьми.
Хід вправи: учасники стають в одну лінію. Тренер зачитує твердження про поведінку дорослих під час спілкування з дітьми, а батьки роблять великий крок уперед, якщо вважають таку поведінку прийнятною для себе, середній крок – не завжди прийнятною і залишаються на місці, якщо вважають її неприйнятною. Твердження:
1. Дорослий має право повчати мене, бо він краще знає життя.
2. Дорослий має право спитати мене, чому я пізно прийшов/ла додому.
3. Дорослий може мене не пустити кудись, якщо вважає, що це буде небезпечно.
4. Дорослий може дати мені ляпаса, якщо я заслуговую на покарання.
5. Дорослий може порадити мені не товаришувати з кимось.
6. Дорослий може зайти до моєї кімнати не постукавши.
7. Дорослий може без мого відома переглядати мої речі.
8. Дорослий має право цікавитися, з ким я проводжу свій вільний час.
9. Дорослий може давати мені доручення й вимагати їх виконання.
10. Дорослий може зробити мені зауваження, наприклад про мій зовнішній вигляд.
11. Дорослий може критикувати мій музичний смак.
12. Дорослий може ставити мені когось за взірець.
13. Дорослий може заборонити мені користуватися його особистою річчю.
14. Дорослий може обурюватися, побачивши серед моїх речей презерватив.
15. Дорослий може придивлятися до мене і цікавитися, чи не вживаю я наркотиків.
16. Дорослий має право нагадати мені, скільки він для мене зробив хорошого.
17. Дорослий може попросити мене вийти за двері, якщо не хоче, щоб я щось чув.
18. Дорослий може нагадати мені, що я не заробляю грошей, щоб витрачати їх на свій розсуд.
19. Дорослий може погладити мене по голові в присутності моїх друзів.
20. Дорослий може назвати мене дурнем, тупим, якщо я щось зробив/ла не так.
Питання для обговорення:
– Які варіанти поведінки та чому ви вважаєте неприйнятними для себе Коментар для педагога.
Для проведення цієї вправи необхідно мати достатньо вільного простору. Можна представляти не всі судження. Учасників слід підвести до висновку, що неприйнятна поведінка дорослого може стати причиною конфліктних взаємин. Дітям та дорослим властиво по-різному оцінювати причини виникнення конфлікту, а це може стати джерелом для інших непорозумінь. Але варто пам'ятати, що учасники конфлікту несуть однакову відповідальність за нього, й одним з найдієвіших шляхів розв'язання будь-яких сімейних конфліктів є повага і партнерське ставлення до дитини.
10. Підсумки. Вправа «Валіза»
11. Вправа «Занедбаний сад, що став квітучим» (5 хв).
Мета: зняти емоційне напруження і втому після заняття, продемонструвати один з методів релаксації.
Обладнання: магнітофон, записи тихої мелодійної музики.
Хід вправи: педагог-тренер пропонує учасникам заплющити очі і зробити декілька глибоких вдихів та видихів. І під тиху музику проголошує такий текст: «Нашу роботу сьогодні ми починали з облаштування пишного саду. Давайте зараз повернемося до цієї аналогії. Уявіть собі, що ви ходите великим маєтком, бачите високі стіни, які поросли густим плющем. У стіні ви помічаєте старовинні дерев'яні двері, відчиняєте їх і потрапляєте у великий сад. Колись він був квітучим і доглянутим, але зараз зовсімзанедбаний. Дерева та кущі троянд, жасмину розрослися в усі боки, стежки та струмок поросли високим бур'яном.Ви починаєте наводити лад у тій частині саду, яка вас оточує. Можливо, вам доведеться косити траву, виполювати бур'яни, обрізати гілки, пересаджувати рослини, поливати квіти. Тобто робити все, що, на вашу думку, необхідно для того, аби сад знову став розкішним і доглянутим. А коли ви відчуєте втому чи роздратування й вам знадобиться джерело натхнення або заспокоєння, зупиніться й погляньте на ту частину саду, яку ви вже розчистили, порівняйте її з ділянками, яких іще не торкалися. По закінченні роботи скажіть садові: «До побачення!» і з новими силами повертайтеся додому. Ви зробили цей світ трохи кращим, і тепер у вас є куто¬чок, де ви зможете почуватися спокійно і розслаблено, милуючись справою своїх рук.
Бажаю вам, щоб ваші діти завжди були окрасою вашого життєвого саду».

Використана література:
1. Компетентністне батьківство// Завуч. Шкільний світ-2008-№12
2 Взаємодія навчального закладу сім’ї :стратегії,технології,моделі. Навчальний посібник.-Х.:Видавництво «Точка»,2007.
3.сайт jw.org
Скачати повну версiю

Категорія: Методичні статті | Додав: rogoznyakmssha (17.02.2014)
Переглядів: 522 | Рейтинг: 5.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Безкоштовний конструктор сайтів - uCozАдмін сайту: Рогозняк М. В.